Tiukkapipoisuuden vastustaja

Esitteen suunnittelu

Esitteen suunnittelu kansikuva

Esitteen suunnittelun hyödyt

Esitteen suunnittelu huolellisesti vahvistaa brändiäsi. Se antaa kuvan ammattimaisuudesta, ja vahvistaa omalta osaltaan sitä, että yritysilmeesi on yhtenäisesti esillä kaikissa markkinointimateriaaleissa.

Esite voi toimia ensimmäisenä kohtaamisena potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Laadukas ja houkutteleva esite antaa yrityksestäsi välittömästi positiivisen vaikutelman.

Tähän blogipostaukseen olen koonnut asioita, joita on hyvä ottaa huomioon esitteen suunnittelussa.

Esite, flyer vai katalogi?

Kaikista näistä ylläolevista voidaan yleensä käyttää nimitystä esite.
Yleensä kuitenkin tarkoitetaan seuraavaa:

  • Esitteessä on yleensä vähintään neljä sivua. Esitteessä tyypillisesti esitellään yrityksen toimintaa ja palveluita, ja siinä voi olla myös tuote-esittelyitä.
  • Flyerilla tarkoitetaan yksi- tai kaksisivuita lehtistä. Flyerissä on usein yrityksen perustiedot, yhteystiedot sekä mahdollisesti jonkin tarjous.
  • Katalogilla tarkoitetaan isompaa julkaisua, jossa on esiteltynä kaikki yrityksen tuotteet kuvineen, tuotetietoineen ja hintoineen. Katalogeissa on tyypillisesti kymmeniä, tai jopa yli sata sivua.

Esitteen sisältö

Sinullekin on varmasti tuttua se, että saatuasi esitteen käteesi, se lentää suoraan lähimpään roskikseen. Mieti, miten oman esitteesi kohdalla voisit välttää tämän?

Esitteen sisältö on tärkeää miettiä huolella, jotta saat siitä hyödyn irti.

Muista sisällössä aina loppukäyttäjä, eli asiakkaasi! Kerro asiakkaasi näkökulmasta oleelliset asiat. Mitä tarjoat asiakkaillesi? Mitä lisäarvoa sinun yrityksesi tuottaa?

Itse olen sitä mieltä, että esitteessä kannattaa olla jotain asiakasta todella hyödyttävää informaatiota. Jos sinulla on esimerkiksi suutari, esitteesi voisi olla kenkien hoito-opas. Tai jos olet hieroja, voit antaa neuvoja venyttelyyn tai kehonhuoltoon. Tällaiset hyödylliset tiedot saavat asiakkaan todennäköisemmin säästämään esitteen, jolloin myös yrityksesi jää paremmin mieleen.

Esitteen mukaan voi laittaa myös esimerkiksi tarjouskupongin tai hinnaston.

Valokuvat ovat esitteissä tärkeitä huomion kiinnittäjiä. Muistathan, että esitteiden valokuvien on oltava laadukkaita! Itse otetut räpsyt kannattaa unohtaa yritysesitteistä kokonaan. Mikäli sinulla ei ole itselläsi jemmassa laadukkaita valokuvia, käänny valokuvaajan puoleen tai etsi kuvia kuvapankeista.

Näiden lisäksi esitteessä pitää aina olla logosi, yhteystietosi sekä mahdolliset somekanaviesi tunnukset. Huomaathan, että painetussa esitteessä logon on aina oltava vektorimuotoinen!

Kuinka pitkä esite kannattaa olla?

Esitteen pituus riippuu kahdesta asiasta:

  • Kuinka paljon sisältöä haluat esitteeseen laittaa
  • Mikä on budjettisi


Pidempään esitteeseen mahtuu enemmän asiaa, mutta sekä sen suunnittelu- että painokustannukset ovat
 suuremmat. Tärkeää on pitää mielessä, että esitteen tulisi olla riittävän pitkä sisältääkseen tarvittavat tiedot, mutta samalla tarpeeksi lyhyt, jotta se säilyttäisi lukijan kiinnostuksen.
Tässä muutamia suuntaviivoja sopivan pituisen esitteen suunnitteluun:

  • 1-4 sivua: Tämä sopii hyvin lyhyisiin ja ytimekkäisiin esitteisiin, joissa on pääasiassa visuaalista sisältöä ja vähän tekstiä. Esimerkiksi tapahtumien mainoksiin tai nopeaan yrityksen, tuotteen tai palvelun esittelyyn.
  • 4-8 sivua: Tämä on mitta on yleinen valinta monille esitteille. Se mahdollistaa syvemmän informaation jakamisen tuotteista, palveluista ja yrityksestä. Usein tässä on tilaa erilaisille osioille ja visuaalisille elementeille.
  • 8-12 sivua: Tämä sivumäärä voi olla sopiva, jos haluat käsitellä useita tuotteita tai palveluita yksityiskohtaisemmin. Se antaa myös tilaa lisäelementeille, kuten asiakastarinoille tai referensseille.
  • Yli 12 sivua: Yli 12 sivua olevat esitteet sopivat yleensä suurempien yritysten laajempiin markkinointitarpeisiin, kuten laajempiin tuoteluetteloihin tai yritysesittelyihin. Tässä tapauksessa on tärkeää pitää huoli siitä, että jokainen sivu on merkityksellinen ja säilyttää lukijan huomion.

Muista, että lukijoiden huomio on rajallinen, joten keskity olennaiseen ja varmista, että esite on helppolukuinen ja houkutteleva. Ammattimainen visuaalinen suunnittelu ja tekstin tiivistäminen auttavat pitämään esitteen sopivan pituisena ja tehokkaana.

Esitteen suunnittelu
Jos esitteen suunnittelu tehdään haitarimalliin, sivumäärä voi olla muu, kuin neljällä jaollinen.

Painettu vai sähköinen esite?

Itse liputan vahvasti painetun esitteen puolesta. Myönnä pois: sähköisestä esitteestä puuttuu painetun tuntuma ja persoonallisuus. Painetussa esitteessä voi leikitellä esitteen koolla ja muodolla, sekä erilaisilla materiaalivalinnoilla. Lisäksi lukija jaksaa keskttyä painetun esitteen lukemiseen aivan eri tavalla, kuin sähköisen.

Sähköisen esitteen ainoa etu on oikeastaan sen pienemmät kustannukset. Sähköisen esitteen suunnittelu ei aiheuta painokuluja. Myöskään jakelukuluja ei synny, jos laitat esitteen ladattavaksi verkkosivuillesi, tai lähetät sen itse sähköpostin liitteenä.

Esitteen painatus

Painetulla esitteellä on todella mahdollisuus jäädä mieleen. Näppituntuma on erittäin tärkeä osa esitettä – leikittelemällä erilaisilla materiaalivaihtoehdoilla voi todella jäädä mieleen. Myös erilaisilla painoefekteillä voi saada aikaan mieleenpainuvan fiiliksen. Voit harkita esimerkiksi foliointia, laminointia tai lakkausta. Voit kysyä näistä lisää painosta.

Huomaathan että painetuissa esitteissä sivumäärän tulee olla neljällä jaollinen. Jos otat vaikka jonkun vanhan esitteen, tai päivän lehden, ja irrotat sivut erikseen, huomaat, että joka arkilla on aina neljä sivua.

Poikkeus tähän on taiteltu esite, ns haitarimalli. Näissä on yleensä kuusi sivua yhdellä A4-arkilla. Myös pidempi ja monisivuisempi haitarimallinen esitteen suunnittelu on mahdollista.

Huomaathan että painetuissa esitteissä sivumäärän tulee olla neljällä jaollinen. Jos otat vaikka jonkun vanhan esitteen, tai päivän lehden, ja irrotat sivut erikseen, huomaat, että joka arkilla on aina neljä sivua.

 

Voit myös miettiä, onko esitteen pakko olla suorakaiteen muotoinen?
Vaikka suorakaide on yleinen muoto esitteissä, voit valita sille minkä tahansa muodon. Jäät taatusti mieleen, jos esitteesi onkin vaikkapa ympyrän, kolmion tai epäsäännöllisen muotoinen.

Pyöreä esite
Mieti, voisiko esitteesi olla jonkun muun, kuin suorakaiteen muotoinen? Pyöreän, kolmion tai vaikkapa epäsäännöllisen muotoinen esite jää taatusti mieleen!