Tiukkapipoisuuden vastustaja

Lehtimainoksen suunnittelu – näin onnistut

Lehtimainos

”Lehtimainos on kuollut”, on minulle julistanut yksi jos toinenkin.
Eikä ole, sanon minä.

Miksi lehtimainos kannattaa?

Lehtimainoksen suunnittelu on printin vähenemisestä huolimatta tehokas tapa mainostaa ja tehdä yritystäsi tunnetuksi.
Lehtimainoksen avulla yrityksesi toimintaa on helppo paikallistaa. Lisäksi se tavoittaa tehokkaasti myös vanhemman polven potentiaaliset asiakkaat, joille some ja netti ovat vieraita. Lehtimainokset ovat helppo tapa personoida markkinointia ja, saada asiakkaita liikkeelle. 

Lehtimainontaan kannattaa satsata – tutkimusten mukaan kuluttajille jää paremmin mieleen muutamia kertoja toistetut, vaikka sitten pienemmätkin ilmoitukset, kuin yksi suuri ilmoitus.

Kuluttajille jää paremmin mieleen muutamia kertoja toistetut, vaikka sitten pienemmätkin ilmoitukset, kuin yksi suuri ilmoitus.

Varsinkin pienempien paikkakuntien paikallislehdet syynätään usein tarkkaan, joten niissä mainostaminen on usein tehokasta.

On totta, että esimerkiksi somemarkkinointiin verrattuna lehtimainonta on melko kallista. Joskus tosin lehdistä saatetaan kaupata viime hetken mainospaikkoja hyvinkin edullisesti. 

Mikäli haluat lehdestä mainospaikan, voit joko varata tilan itse, tai pyytää graafikkoa tai mainostoimistoa hoitamaan varaukset puolestasi.

Vinkkejä onnistuneen lehtimainoksen suunnitteluun

Varaa sopivan kokoinen mainostila

Sopivan kokoisen mainostilan valinta voi olla kinkkistä. Mitä isomman paikan varaat, sitä enemmän sisältöä saat siihen mahtumaan – mutta se maksaa luonnollisesti paljon enemmän, kuin pieni lehtimainos.

Kaikkein pienimpiin lehti-ilmoituksiin mahtuu vain yrityksesi logo ja yhteystiedot. Isoimpiin, koko sivun kokoisiin, puolestaan mahtuu hyvinkin paljon tietoa. Näihin saat sopimaan esimerkiksi useita tuotteita ja tarjouksia.

Mikäli sopivan kokoisen tilan valinta tuottaa päänvaivaa, katso, millaisia ilmoituksia lehden edellisissä numeroissa on. Tästä näet, kuinka paljon sisältöä minkäkin kokoiseen ilmoitukseen saat mukavasti sopimaan.

Huomaathan, että kaikilla lehdillä on oma layout ja omat ilmoituskokonsa. Jos haluat julkaista saman ilmoituksen monessa lehdessä, se täytyy muokata jokaisen lehden kokoon sopivaksi.

Lehtimainosten kokovaihtoehdot ja muut tekniset tiedot löytyvät lehden mediakortista. Sen löytää yleensä aina lehden nettisivuilta.

Ota huomioon, että jokaisella lehdellä on omat ilmoituskokonsa. Jos haluat käyttää samaa mainosta monessa eri lehdessä, koko täytyy muokata kuhunkin lehteen sopivaksi.

Laita lehti-ilmoitukseen sopiva määrä sisältöä

Sisällön määrässä vähemmän on enemmän!
Koska lehti-ilmoittelu on melko kallista moneen muuhun mainostustapaan verrattuna, monille tulee hinku laittaa mainokseen mahdollisimman paljon asiaa. Tämä ei ikävä kyllä ole kannattavaa, vaan kääntyy itseään vastaan.

Kun mainoksessa on vähemmän sisältöä, se on katsojan helppo hahmottaa, ja myös erottuu lehdestä edukseen.

Mainoksessa pitää aina olla ainakin oma logosi sekä yhteystietosi. Muista, että logo pitää olla vektorimuodossa!  Vektorimuotoisesta logosta kerron tarkemmin aiemmassa blogipostauksessani.

Huono lehtimainos malli
Tässä mainoksessa on aivan liikaa asiaa! Koska lehti-ilmoittelu on kallista, monille tulee hinku ängetä mainokseen asiaa "koko rahan edestä". Tämä ei kannata. Tällainen mainos on sekava, siitä ei saa selvää eikä se erotu lehdestä.
Tee mielummin näin! Sisällön määrässä vähemmän on enemmän. Nyt mainos on selkeä, tasapainoinen ja toimiva,

Valokuva tai kuvitus on kiinnittää huomion

Mainoksissa on aina hyvä olla jokin juttu, jolla se erottuu joukosta. Valokuva tai kuvitus on tähän erinomainen ratkaisu.
Jos sinulla ei ole omia valokuvia, pyydä apua valokuvaajalta tai hanki kuvat kuvapankeista.

Huomaathan, että mainosten kuvien on oltava laadukkaita – itseotetut räpsyt kannattaa unohtaa kokonaan. Sanomalehtipaperi on huokoista, ja se imee paljon mustetta. Mikäli kuva on suttuinen tai huonosti valaistu, sanomalehtipaino pahentaa asiaa.

Noudata omaa yritysilmettäsi

Lehti-ilmoituksissa, kuten muissakin markkinointimateriaaleissa, on tärkeää käyttää omaa yritysilmettäsi. Näin asiakkaat osaavat yhdistää mainoksen juuri sinun yritykseesi. Käytä siis lehtimainoksessa aina omaa logoasi, värejäsi ja fonttejasi.
Yritysilmeestä kerron tarkemmin Yritysilme-postauksessa.

Laita lehtimainoksen asiat esille myös omaan someen ja nettisivuille

Meille kaikille on varmaan käynyt näin: bongaat esimerkiksi somesta kiinnostavan tarjouksen. Mutta kun yrität ostaa tuoteen yrityksen verkkokaupasta tai kivijalkamyymälästä, et löydäkään tarjousta. Luulet erehtyneesi, ja tuote jääkin ostamatta.

Muista aina laittaa lehtimainoksesi tiedot myös muihin kanaviisi! Laita mainos esille ainakin omiin somekanaviisi ja verkkosivuillesi. Mikäli sinulla on kivijalkamyymälä, laita mainoksesi myös sinne esille. 

Jos asiakas ei löydä mainostasi mistään lehden lisäksi, hänelle tulee epävarma olo, ja kiinnostus lopahtaa.