Tiukkapipoisuuden vastustaja

Logon suunnittelu

Logo on yrityksen tärkein visuaalinen elementti. Se ilmentää yrityksen identiteettiä. Logo on esillä käytännössä kaikkialla: somekanavien profiilikuvina, yrityksen toimitiloissa, lehtimainoksissa, esitteissä, käyntikorteissa, ikkunateippauksissa, työvaatteissa… Ei siis ole aivan yhdentekevää, minkälainen logosi on. 

Millainen on hyvä logo?

Logon suunnittelussa täytyy huomioida monia asioita. Tärkeimmät hyvän logon ominaisuudet ovat:

Miksi ostaisin logon graafikolta, kun voin käyttää logogeneraattoria?

Saatat miettiä, miksi pitäisi tuhlata suuria summia graafikon suunnittelemaan logoon, kun ilmaisia logogeneraattoreita on tarjolla pilvin pimein. 

Jos työsi tekeminen on sinulle intohimo, miksi hankkisit ilmaiseksi yrityksesi tärkeimmän visuaalisen elementin?  Valmislogoissa otat aina sen riskin, että naapurillasi on samanlainen logo kuin sinulla. Logon kuuluu myös taipua kaikkeen mahdolliseen käyttöön seinän kokoisista mainoksista somekanavasi profiilikuvaan ja nettisivujen favikoniin. Generaattorin tuottamasta logosta et välttämättä saa sopivia tiedostomuotoja tai logon ulkoasu ei yksinkertaisesti taivu moneen käyttöön. Valmislogo saattaa olla trendikäs, mutta ei välttämättä kestä aikaa. Ammattilaisen suunnittelema logo on varmasti tyylikäs, käyttökelponen, uniikki, sekä taipuu käytettäväksi kaikissa kohteissa.

Vaikka suunnittelu kannattaa jättääkin ammattilaiselle, jolla on logon suunnitteluun tarvittava koulutus ja työvälineet, omia hahmotelmia ja ideoita kannattaa kuitenkin näyttää graafikolle. Luonnosten näyttäminen ja omat ideat auttavat graafikkoa saamaan kiinni siitä, mitä logolla haetaan. Tämä saattaa helpottaa suunnittelua paljonkin, ja nopeuttaa prosessia.

Miten logon suunnittelu etenee?

Logo ei synny käden käänteessä. Se vaatii perehtymistä yrityksesi toimialaan, huolellista suunnittelua ja paljon taustatyötä. Suunnittelussa usein se näkymätön työvaihe vie enemmän työaikaa, kuin itse tekeminen.  Kuten muussakin graafisessa suunnittelussa, myös logossa yksinkertaisin design on usein helpoimmin hahmotettavissa, ja jää parhaiten katsojansa mieleen. Yksinkertainen design ei tarkoita sitä, että sen suunnittelu olisi yksinkertaista – usein asia on päinvastoin.
Logo pitää suunnitella niin, että siinä ei ole pientä piiperrystä, joka menee helposti suttuiseksi. Sen pitää toimia myös mustavalkoisena.  Logossa pitää olla jokin jippo, joka  selkeästi liittää sen toimialaasi.

Logon suunnittelu sisältää usemman työvaiheen. Itselleni on muodostunut tavaksi ensin palaveerata asiakkaan kanssa. Palaverin voi hoitaa kasvotusten tai etänä.

 

Varsinaisen suunnittelutyön aloittamiseksi minulle olisi tärkeä tietää ainakin seuraavat asiat yrityksestäsi:

Kun yritystoimintasi on kirkastunut minulle, käytän lisäselvitystyöhön aikaa. Todennäköiseti työsi ja ala, jolla työskentelet on minulle täysin vieras. Siihen tutustuminen on tärkeä osa suunnitteluprosessia. Kun olen tutustunut yritykseesi ja toimialaasi,  alkaa varsinainen suunnittelutyö. Itse olen luovimmillani, kun en aktiivisesti mieti asioita. Saatan saada kuningasidean logoon esimerkiksi bussissa, lenkillä tai tiskatessa. Logon suunnitteluun kuluvia työtunteja on välillä lähes mahdoton laskea.

Ideoinnin jälkeen tartutaan varsinaisesti toimeen. Logon tyylistä riippuen piirrän ensimmäiset luonnokset joko koneella tai käsin, minkä jälkeen piirrän luonnoksen puhtaaksi koneella.

Ensimmäisellä luonnoskierroksella saat muutaman erilaisen ehdotuksen logoksesi. Ehdotuksia on yleensä kolmesta viiteen erilaista, riippuen siitä, kuinka hyvin saan ideoita. Saamistasi vaihtoehdoista voit valita sen, joka eniten puhuttelee sinua.

HeiKakkuu -kotileipomoyrityksen logoehdotukset ensimmäisen luonnoskierroksen jälkeen Näistä valittiin oikeanpuolimmainen jatkojalostukseen
HeiKakkuu -logon vedokset toisen muokkauskierroksen jälkeen
HeiKakkuu logo
Valmis, asiakkaan hyväksymä logo

Kuinka kauan logon suunnittelussa kestää?

Koska logo on niin tärkeässä osassa yritystoiminnassa, monet haluavat logon heti mahdollisimman pikaisella aikataululla, kun yritys on aloittanut toimintansa. Tässä kohtaa suosittelen kuitenkin laittamaan jäitä hattuun.

Juuri suunnittelutyön vaativuuden ja logon tärkeyden vuoksi sitä ei pidä ikinä tilata kiireellisellä aikataululla – ei, vaikka tulossa olisi kuinka tärkeä tapahtuma tai tilaisuus, jonne tarvitset materiaalia. Pikaisella aikataululla tehty logo on usein viimeistelemättömän näköinen, eikä sen käyttöikä ole välttämättä kovin pitkä.

Mikäli logo pitää uusia usein, se käy sinulle kalliiksi. Uusintasuunnitteluun palaa aina rahaa, ja jatkuva muuttuminen heikentää yrityksesi imagoa.

Jos käynnistät yritystoimintasi esimerkiksi messuilla tai avajaisissa, ja tarvitset niihin markkinointimateriaalia, kannattaa aluksi teettää pieni erä materiaaleja ilman logoa, ja sitten uusi satsi, kun logo on valmis.

Logon suunnitteluaikataulu riippuu paitsi graafikon työjonosta myös siitä, kuinka aktiivisesti ehdit itse olla mukana suunnittelussa ja kommentoimaan saamiasi vedoksia. Huomaathan, että parhailla graafikoilla saattaa olla pitkätkin jonot. Suosittelen varaamaan työskentelyprosessiin tarjouksen hyväksymisestä valmiiseen tiedostopakettiin ainakin kuukauden.