Hyvä sisällöntuottaja tai copywriter on graafikolle kullanavoinen työpari. Vaikka mainos olisi visuaalisesti kuinka upea, se ei tee tehtäväänsä, jos tekstit on kirjoitettu huonosti. Tähän blogipostaukseen haastettelin sisällöntuottaja–toimittaja–copywriter Katariina Krabbea.
Mitkä ovat yleisimpiä markkinointitekstejä,
joille on tarvetta?
Riippuu, miltä kantilta katsoo! Joka ikinen yritys tarvitsee tekstejä vähintäänkin omille nettisivuilleen ja someen. Lisäksi tarvitaan usein erilaisia mainostekstejä, tulivatpa ne someen, nettiin tai sähköposteihin. Myös esitteitä, julisteita tai flyereita tarvitaan ainakin silloin tällöin.
Nykyään puhutaan paljon sisältömarkkinoinnista, ja se onkin erinomainen tapa rakentaa asiantuntijabrändiä ja sitouttaa sekä potentiaalisia että jo olemassa olevia asiakkaita. Ei ihme, että yhä useammalla yrityksellä on oma blogi. Hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä tehdään paljon myös esimerkiksi sähköisiä uutiskirjeitä varten. Uutta sisältöä tarvitaan säännöllisesti, joten siinä mielessä blogipostauksia ja artikkeleita tarvitaan eniten.
Asiakas- ja sidosryhmälehdet ovat sisältömarkkinoinnin perinteinen kuninkuuslaji, jota ei kannata unohtaa! Kun lehti tehdään hyvin ja journalismin periaatteita noudattaen, sitä ei edes koeta markkinoinniksi, vaan hyödylliseksi tietolähteeksi. Painetulla lehdellä on nykyään helppo erottua edukseen.
Missä tilanteissa tekstit voi kirjoittaa itse, ja milloin kannattaa ehdottomasti kysyä ammattilaisen apua?
Tekstit voi kirjoittaa itse, jos omasta takaa löytyy aikaa ja osaamista kirjoittaa kielellisesti huoliteltua, sujuvaa ja myyvää markkinointitekstiä – tai kielellisesti huoliteltua, sujuvaa, asiantuntevaa ja vakuuttavaa sisältöä.
Jos ajan puute on ongelma, kannattaa ehdottomasti teettää tekstit ammattilaisella. Jos taas osaamisessa on puutteita, voi sitä hankkia lisää opiskelemalla, esimerkiksi käymällä aiheeseen liittyviä kursseja ja harjoittelemalla. Jos kirjoittaminen tuntuu työläältä ja epämieluisalta, kannattaa kuitenkin suosiolla teettää tekstit ammattilaisella!
Mahdollista on myös kirjoittaa tekstit itse, ja pyytää sen jälkeen ammattilaista editoimaan ne. Tämä tulee edullisemmaksi kuin tekstien teettäminen ammattilaisella alusta asti. Ammattilaisen voi samalla halutessaan palkata sparraamaan kirjoittamista henkilökohtaisesti – omien tekstien käyminen läpi yhdessä ammattilaisen kanssa on hyvin opettavaista, sillä siinä omat kehittämisen paikat ja maneerit paljastuvat. Samalla saa vinkkejä, kuinka jatkossa omia tekstejä voi itsekin parannella.
Millainen on hyvä vs. huono mainosteksti?
Hyvä mainosteksti on kielellisesti hyvää, yksinkertaista ja helppolukuista. Se kertoo heti, mistä on kyse, ja antaa myytävästä asiasta riittävät tiedot, jotta ostopäätöksen tekeminen on mahdollista – tai ainakin kertoo, mistä tietoa saa lisää. Hyvä mainosteksti on energistä, positiivista, rytmikästä ja iskevää. Hyvä mainosteksti luo fiilistä ja keskittyy hyötyihin.
Huono mainosteksti puolestaan on kömpelöä, jaarittelevaa, ympäripyöreää, liian abstraktia tai epäselvää. Siinä on hankalia rakenteita, lyhenteitä tai sanoja, jotka eivät avaudu keskivertolukijalle. Siitä puuttuu oleellisia tietoja tai selkeä toimintakehote. Huono mainosteksti saattaa keskittyä ominaisuuksiin tai yksityiskohtiin, muttei kerro, mitä hyötyä niistä on. Kaikkein huonointa mainontaa on haukkua kilpailijaa.
Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun tilaa ammattilaiselta tekstintuotantoa?
Jos organisaatiossa on määritelty tietty äänensävy tai puhetapa, sekin on syytä kertoa. Samoin, jos asiaan liittyy jotain, mitä tekstissä ei haluta mainittavan. Mitä parempi kokonaiskuva kirjoittajalla on, sitä paremman tekstin hän pystyy kirjoittamaan.
Varaa tekstintuotannolle riittävästi aikaa, mieluiten useita viikkoja, ellei kyse ole ihan pienestä tekstinpätkästä. Ota huomioon, että freelancerillä tai toiminimiyrittäjällä on muitakin toimeksiantoja, ja hän sovittelee ne kalenteriinsa parhaansa mukaan. Hyvin lyhyestä toimitusajasta ammattilainen saattaa laskuttaa kiirelisää, tai hän voi joutua kieltäytymään toimeksiannosta kokonaan kireän aikataulun takia.
Toisaalta, jos teet pidempään yhteistyötä saman sisällöntuotannon ammattilaisen kanssa, hän oppii tuntemaan tarpeesi, asettaa sinut vakituisena asiakkaana etusijalle ja pystyy siten hoitamaan kiireellisetkin toimeksiannot nopeasti, ammattitaitoisesti ja joustavasti.
Miten työskentelyprosessi käytännössä etenee? Mitä vaiheita se sisältää alkaen työtilauksesta päättyen valmiiseen tekstiin?
Työtä tilattaessa on hyvä sopia realistisesta aikataulusta. Kirjoittaja tarvitsee tiedon, milloin tekstien pitää olla valmis, ja kannattaa sopia, tarkistetaanko tekstit ennen taittoa vai vasta kun taittokin on valmis.
Aikaa kannattaa varata riittävästi myös korjauskierrokselle. Ammattilainen tekee kyllä pyydetyt korjaukset nopeasti, mutta jos teksti on tarkoitus kierrättää omassa organisaatiossa monen henkilön tarkastettavana ja kommentoitavana, se ottaa aina oman aikansa. Selkeintä on, että yksi henkilö koordinoi oman talon korjaukset copywriterille päin, jottei tule ristiriitaisia viestejä ja teksti vesity.
Lyhyiden mainos- tai tuotetekstien kirjoittamiseen riittää briiffi taustatietoineen, mutta jos kyse on pidemmästä tekstistä, on parasta, jos kirjoittaja saa mahdollisuuden haastatella asiasta parhaiten tietävää henkilöä suoraan. Haastattelua varten voidaan sopia tapaaminen tai se voidaan hoitaa puhelimitse.
Copywriterin olisi hyvä pystyä toimimaan suoraan yhteistyössä graafisen suunnittelijan kanssa, jos kysymys on mainosteksteistä tai kokonaisista julkaisuista. Teksti ja visuaalinen ilme kannattaa tilata pakettina, jos se on mahdollista – silloin toteutuksen hoitaa toisilleen tuttu, samaa kieltä puhuva työpari. Yksinyrittäjilläkin on verkostoja, joten älä koskaan epäröi kysyä!
Teksti ja visuaalisuus kulkevat aina käsi kädessä, ja esimerkiksi otsikoita voidaan muuttaa ja tekstejä tarvittaessa lyhennellä taittovaiheessa, jotta ne myös näyttäisivät hyvältä. Copywriter puolestaan pitää huolta siitä, että teksti pysyy selkeästi luettavana. Hän myös oikolukee taittotiedoston.
Onko sisällöntuotanto kallista?
Sisällöntuotannon tai mainostekstien teettäminen suurissa viestintä- tai mainostoimistoissa voi tulla kalliksi, mutta pienistä toimistoista, yksinyrittäjiltä ja freelancereilta saa ammattitaitoista työtä erittäin kustannustehokkaasti. Opiskelijat tai alalle vasta suuntautuvat saattavat toisinaan polkea hintoja hyvinkin alas. Sen lisäksi, että he tarvitsevat kipeästi referenssejä, se voi johtua myös siitä, ettei heillä ole kokemusta, miten paljon työtä tietynlaisten toimeksiantojen tuottaminen ammattimaisesti vaatii. Hekin kyllä oppivat nostamaan hintojaan kokemuksen karttuessa.
Jo pidempään toimineiden ammattilaisten hinnoittelu on yleensä reilua ja realistista, ja osa heidän ammattitaitoaan on suoriutua tehtävistä tehokkaasti. Saat siis ammattimaista, hyvää jälkeä edullisesti.
Hyvät, ammattilaisen tekemät tekstit tuovat niihin sijoitetut eurot takaisin hyvinkin nopeasti onnistuneina kampanjoina ja kasvaneena myyntinä. Huonojen tekstien vaikutus voi puolestaan olla miinusmerkkinen – ne voivat heikentää brändimielikuvaa ja toimia jopa myynnin esteinä. Siksi hyviin teksteihin kannattaa sijoittaa.
Kysymyksiin vastasi viestintäyrittäjä, toimittaja, copywriter ja sisällöntuottaja Katariina Krabbe, jolla on 18 vuoden kokemus ammattikirjoittajana. Viimeiset 13 vuotta hän on työskennellyt Tekstitaika-toiminimellään. Hän suhtautuu tekstien editointiin intohimoisesti ja sparraa sinua myös omien tekstiesi kanssa mielellään.
Ota yhteyttä:
Puh. 050 490 3004